Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Social udvikling

Pædagogiske mål for læreplanstemaet:

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.

Hvilke tegn skal vi se hos børnene for at vide, at vi har nået målet?

  •  At Barnet er i trivsel, hvilket vi kan se ved glæde, smil, lyst til deltagelse, at det leger og har legelyst
  • At barnet bidrager med idéer til fællesskabet, både i aktiviteter, leg og rutiner
  • At barnet er trygt ved de voksne – Det ser vi ved det søger trøst og hjælp
  • Barnet har legerelationer og mulighed for at skabe legerelationer
  • At barnet er sig selv giver udtryk for hvad de kan lide, og ikke kan lide i fællesskabet
  • At barnet har medbestemmelse og medindflydelse på eget liv
  • At barnet kan være inkluderende i fællesskabet, og søger at forstå andres perspektiv
  • At barnet håndterer konflikter i dets lege – altså har kompetencer til selv at løse konflikter, naturligvis ud fra dets alder og udviklingsniveau
  • At barnet kan deles om legetøjet
  • At barnet kan respektere et nej
  • At barnet for en gryende forståelse for andres behov
  • At kunne sige fra på en hensigtsmæssig måde
  •  At barnet kan acceptere en afvisning på en hensigtsmæssig måde
FAKTABOKS: Københavns Kommunes pejlemærke om Sociale relationer
Alle børn og unge har ret til positiv voksenkontakt hver dag, og udsatte børn og unge har et særligt behov for at blive set og få omsorg. Alle børn og unge skal opleve et trygt og omsorgsfuldt miljø, hvor de mødes med respekt og anerkendelse.

Hvilke kompetencer og handlinger skal vi som personale kende for at nå målet?

  • At personalet skabe mange forskellige fællesskaber i løbet af dagen
  • At personalet formår at positionere sig i forhold til hvad det enkelte barn kalder på
  • At personalet skaber aktiviteter der åbner op for inputs fra barnet i et eksplorativt samspil
  • At personalet skaber rum for leg – hvor den voksne ikke styrer, men er rammesættende for legen.
  • At personalet skaber rammer for legebetingelser, så der er mulighed for lystbetonet leg
  • At personalet har en tydelig og aktivt dialog med forældrene om barnets sociale trivsel – reflekterer med forældrene om hvad der betragtes som succes for det enkelte barn i fællesskabet
  • At personalet anvender systematiske pædagogiske værktøjer, fx SMTTE eller TOPI, med henblik på hvordan vi løser konflikter på stueniveau og individniveau.
  • At den voksne iværksætter handlinger, som de løbende evaluerer
  • At personalet arbejder med fælles konfliktløsningshåndteringsmetoder, f.eks. Fri For Mobberi og Low Arousal
  • At personalet inddrager børnene og søger at følge børnenes spor
  • At personalet afbryder børn mindst muligt og løbende arbejder for at minimere unødige afbrydelser i hverdagen
  • At personalet støtter børnene i at lære legekoder og -regler, og arbejder med hensigtsmæssige indgangsstrategier for leg
  • At personalet kan håndtere deltagelse på flere måder
  • At personalet opstiller pædagogiske bagdøre i aktiviteter
  • At personalet evner at give det enkelte barn plads for at være noget for en anden – f.eks. to der dækker bord sammen
  • At personalet observerer og reflekterer løbende om barnets udvikling
  • At personalet kan skabe et fælles tredje med børnene - At være sikre på at alle børn har en voksen de føler sig trygge ved
  • At personalet har fokus på venskabets afgørende betydning for oplevelsen af børnelivet i institutionen
  • At personalet italesætter følelser, hensigter og barnets egenarter
  • At personalet selv er rollemodeller – når man møder dem empati, så smitter det
  • At personalet skaber forudsigelige overgange i hverdagen
  • At personalet kan skabe gode legebetingelser både ude og inde